Terugblik Congres Trots op je beroep! 7 november 2017

Afgelopen 7 november was ons jaarlijkse AGORA-congres, dit jaar met het thema Trots op je beroep. Vanuit het hele land zijn leden naar Utrecht gekomen om letterlijk in het hartje van het land onder de Dom van elkaar en de sprekers te leren en geinspireerd te worden rond dit thema.

Veel impressies worden ook gedeeld op ons digitale platform, maar ook hier (en op social media) een korte terugblik.
De insteek was met het thema Trots op je beroep! op praktische, serieuze, maar ook humoristische wijze aan de slag te gaan. Hoe laat je zien dat je trots bent en hoe zet je je over je bescheidenheid heen?

De dagvoorzitter Ad-Just Bouwman, samen met Toos en pianist Marco hebben met veel humor, improvisatie en muzikale omlijsting ons door de dag en het thema heengeleid. Maar dat niet alleen, zij gaven ook de workshop: Omgaan met mensen en lastige situaties. Door middel van improvisatie en de inbreng van de deelnemers zijn ze aan de slag gegaan met lastige situaties. Hoewel elke situatie natuurlijk anders is, zijn er altijd ezelsbruggetjes en principes die je op elke lastige situatie kunt toepassen. Wat zijn je aannames en welk oordeel heb je. En zit je in je emotie of heb je het over de inhoud? En dat allemaal aan de hand van vrijwilliger Jan.
 20171107 111441
Jouri Schoemaker heeft in zijn workshop de leden meegenomen in de kunst van de elevatorpitch. Als winnaar het van het NK elevatorpitch en als ondernemer weet hij als geen ander hoe je je doelgroep of gesprekspartner mee kan nemen in je verhaal en jouw boodschap. In zijn workshop heeft hij ons aan het werk gezet met ons eigen verhaal en de boodschap. En dan met name het belang van je doelgroep en het spreken van hun taal. En dan oefenen, oefenen, oefenen.

Na de lunch gaf Britta Lasse een inspiratiworkshop Hoe pak je invloed? Aan de hand van voorbeelden en momenten om ervaringen te delen met de buurvrouw of -man, heeft ze ons aan het denken gezet over onze cirkels van invloed en betrokkenheid. Maar ook concreet over welke 1 kleine stap wij binnen 24 uur gaan zetten om ons doel te bereiken. Pianist Marco heeft in ieder geval in zijn cirkel van invloed vergroot door Britta te muzikaal te ondersteunen.
Het landelijke congres hebben we ook aangegrepen om de samenwerking die wij zijn aangegaan met AdSysCo en Pro-Feel van harte te bekrachtigen! Dankzij hen kunnen de leden van AGORA uit alle uithoeken elkaar ook vinden als we geen landelijke congresdag hebben.

De afsluiting van de dag was wederom in handen van Ad-Just, Toos en Marco. Zij sloten af met de "coördinator vrijwilligers" musical waarin zij in sketches en liedjes de ervaringen van de dag hebben verwerkt. Humor bindt en werkt inspirerend: twee termen die in ons vak ook zo belangrijk zijn!

Leden van AGORA kunnen de presentaties en samenvattingen van de workshops en filmpjes van de musical vinden op ons digitale platform.

September 2018
M D W D V Z Z