Secretariaat Brenda Leenders: 06 - 51382718

agora expertmeeting event 14 02 2017Inleiding door Rianne Burgers, onze voorzitter a.i.

Rianne haalt in haar Inleiding aan dat ons beroep in beweging is en dat we als leden en bestuur dichter bij elkaar komen. Ieder van ons moet keuzes maken binnen de tijd die we tot onze beschikking hebben.
We ontwikkelen door, zo ook onze Masterclass die op advies van Prof Dr. Lucas Meijs tot Meeting voor Experts hebben omgedoopt. AGORA is als beroepsvereniging alleen aan het informatie uitwisselen maar wordt ook door de leden gevoed in allerlei (ondersteunende) taken. Al met al komt de beroepsvereniging steeds dichter bij de leden. We benutten vandaag ons beroepsprofiel bij de discussie of ons beroep nog wel bestaansrecht heeft; zitten we in een identiteitscrisis en durven we nog te dromen over een bestaansrecht in 2025?

Lezing prof. dr. Lucas Meijs
Prof. dr. Lucas Meijs neemt ons mee in de groei en bloei van een beroepsvereniging.
Wat is je positie als Coördinator Vrijwilligerswerk? Ben jij de kikker die het bad langzaam warmer voelt worden? Vroeger maakte de coach van de voetbalvereniging zijn lijstje a.d.h.v. de club leden en verspreidde zo zijn schriftelijke informatie. Tegenwoordig doen we aan zelfregie en ontstaan WhatsApp groepen waarin we zelf plannen’ wie wat’ doet.
Maakt dat de Coördinator Vrijwilligerswerk overbodig?
Lucas stelt ons de vraag? Als je niks doet met complexe ontwikkelingen waarom ben je dan nodig? Tevens haalt hij aan dat onze traditionele vrijwilliger de ruggengraat van ons vrijwilligerswerk is. Bijt de coördinator vrijwilligerswerk zichzelf momenteel in de staart? Hoe zet je franje om in legitimiteit!
Friendraising i.p.v. fundraising. Vrijwilligers zijn je donateurs in Tijd. Hoe verbreed je je vrijwilligers?
Hoe omschrijven wij oude competenties in nieuwe termen. Hoe creëren we de “vloeiendere schaal” tussen tijd en geld.
Waarom ben ik niet uitwisselbaar en heeft het woord ‘relatie’ een andere betekenis als ervoor betaald wordt?
Allerlei vragen en spiegels die Lucas Meijs ons voor houdt.
Door in subgroepen op de volgende twee vragen in te gaan, gaan we met elkaar de verdieping in. Welk gedeelte van ons werk maakt dat we onmisbaar zijn voor onze organisatie en waarom zijn we niet inwisselbaar door een vrijwilliger?
De Coördinator Vrijwilligerswerk is het hart van de organisatie(toch nog een beetje Valentijnsdag tijdens deze Meeting), heet de slide die Lucas Meijs na de verdieping in de terugkoppeling als thema neemt.
Aandacht maakt alles mooier, als je geen aandacht hebt wordt er niks opgepoetst.
Als beroepskracht heb je een belang bij je organisatie, dit kun je vertalen naar je vrijwilligers. We stellen dat vrijwilligers onmisbaar zijn net als coördinatoren. En….waarom zou je als beroepskracht naar een vrijwilliger luisteren? Ontwikkelen en leren is bij beroepskrachten ingebed en laten we eerlijk zijn: Vrijwilligers gaan niet met pensioen. Het borgen van kwaliteit is gewaarborgd bij de beroepskracht. Vrijwilligers gaan zich onafhankelijker opstellen als de coördinator wegvalt en dit kan leiden tot een spanningsveld. Als je als vrijwilliger kijkt naar vrijwilligerswerk denkt je aan de positie die je zelf hebt als vrijwilliger.
Een coördinator vrijwilligerswerk bekijkt dit objectief.

Hieronder een paar slogans in de vorm van tweets als resultaat van de rondetafelgesprekken:

• Coördinator vrijwilligerswerk is uitdagend, stuwend, geschoold en verbindend namens de organisatie
• Coördinator vrijwilligerswerk is verantwoordelijk en is bevoegd om vrijwilligerswerk in de organisatie vorm te geven
• Coördinator Vrijwilligerswerk ziet het belang van zowel de organisatie als de vrijwilligers en koersen hierop, dragen zorg voor de balans
• Continuïteit wordt niet gewaarborgd door de keuzevrijheid . Deze keuzevrijheid maakt juist dat een vrijwilliger in zijn kracht staat voor de specifieke taak waarvoor hij vrijwillig heeft gekozen.
• De betaalde geschoolde Coördinator Vrijwilligerswerk heeft een breed takenpakket.
• De betaalde geschoolde Coördinator Vrijwilligerswerk borgt het specifieke takenpakket van de vrijwilliger en de continuïteit van het vrijwilligers werk
• In de wereld van de participatie samenleving is de Coördinator Vrijwilligerswerk het vak van de Toekomst

Bovenstaande tweets zetten ons tot nadenken. Zijn we klaar om met de verworven informatie aan de slag te gaan? Onze dagvoorzitter, Paula van Walsum bedankt een ieder voor zijn bijdrage in bovenstaande problematiek en wenst ons allen een goede reis naar huis tevens wijst zij ons op de ALV welke gehouden wordt op 11 april as in Antropia, te Driebergen. In de ochtend is de ALV en kiezen we voor een nieuw bestuur en na de netwerklunch wordt een Intervisieworkshop gegeven door Peta Twijnstra.
Graag tot 11 April en geef je op middels onze website of via onderstaande link:

Met vriendelijke groet | Anja Betten | Bestuurslid AGORA