Logo Agora - Landelijke Beroepsvereniging Vrijwilligerswerk

AGORA, Postbus 13, 4100 AA Culemborg
Secretariaat Brenda Leenders: 06 - 21 83 96 42
E-mail: info@agora-beroepsvereniging.nl

Best practice - Het Klup Virus - De Klup

Laat je grijpen door het Klup-virus

Hier kun je toch alleen maar van dromen? Van 20 naar 30 activiteiten per week, 136 vrijwilligers en 500 tot 600 deelnemers die (meerdere) activiteiten per week bezoeken! Variërend van dans, zang tot ontmoeting en sport. En alles wat daar tussen ligt.

Dat De Klup – een dynamische ontmoetingsplek voor mensen met en zonder beperking - in het centrum van Apeldoorn een succes is illustreren de genoemde cijfers.

Directeur Wilma Hartman verklaart het succes als volgt: “Bij De Klup gaan we met onze tijd mee. Ons aanbod is innovatief en eigentijds omdat we het belangrijk vinden dat mensen met een beperking ook aan nieuwe trends en ontwikkelingen mee kunnen doen. Dit doen we niet alleen met onze vrijwilligers maar ook met de inwoners en bedrijven in Apeldoorn. Die zorgen voor een kapitaal aan kennis waaruit deze waardevolle, vernieuwende en duurzame activiteiten komen.

Als organisatie zijn we continu in ontwikkeling, dat maakt dat het ook voor de vrijwilligers heel boeiend blijft. En zo zorgen we ervoor dat de deelnemers hier een plek vinden waar ze in alle veiligheid zichzelf kunnen zijn.

Het blijft bijzonder om de groei van de deelnemers en vrijwilligers te mogen stimuleren en te ervaren.

Ik wil andere vrijwilligersorganisaties en –coördinatoren dan ook uitnodigen om naar hartenlust gebruik te maken van de tools die wij in de afgelopen jaren ontwikkeld hebben. En wil je een keer sparren of een persoonlijk advies? Dat doe ik met veel plezier!”

Best_Practice_-_Het_Klupvirus_-_De_Klup_-_Wilma_Hartman.pdf

Flyer_-_De_Klup_-_Laat_je_grijpen_door_het_Klupvirus.pdf

31. Video De Klup

pdf32_-_De_Klup_-_Ambitie_document_2017-2020.pdf

pdf33. Jaarverslag 2017 De Klup

pdf34. Levensboek - jubileum 50 jaar De Klup

pdf35_-_De_Klup_-_Voordracht_26-9-17_Symposium_-_Wilma_Hartman_.pdf

pdf36_-_De_Klup_-_Inschrijf_formulier_vrijwilligers.pdf

pdf37. Activiteitenrooster De Klup

pdf38_-_De_Klup_-_Informatiebrief_en_toestellingsformulie_AVG.pdf

pdf39_-_De_Klup_-_Introductie_vrijwilligers.pdf

pdf40_-_De_Klup_-_Overeenkomst_vrijwilligers.pdf

pdf41_-_De_Klup_-_Aanstellingsbeleid_vrijwilligers.pdf

ALV 9 april 2019

Zoals elk jaar staat in april de ledenvergadering op de agenda. Deze keer op dinsdag 9 april. Dit jaar combineren wij onze ALV met de klantendag van AdSysCo en Pro-Feel, onzesamenwerkingspartners.

In de ochtend is de ledenvergadering en in de middag bieden AdSysCo en Pro-Feel een mooi programma met als thema “Vrijwillige Inzet”.
Dit alles vindt plaats in het Veerhuis te Nieuwegein.

Programma

Ochtendprogramma                   Algemene LedenVergadering AGORA

Vanaf 9.30 uur                              inloop met koffie en thee

10.00 uur – 12:15 uur                  ALV AGORA

12:15 uur – 12:45 uur                  lunch

   

Middagprogramma                     Klantendag Adsysco en Pro-Feel met thema Vrijwillige inzet

12.45 uur                                       aanvang middagprogramma

16.30 uur                                       borrel

17.00 uur                                       buffet

Waar ligt de scheidslijn tussen vrijwilligers en professionals, hoe wordt de band met vrijwilligers onderhouden, hoe kan dat ook anders, wat is het wat hen drijft om kostbare eigen tijd aan anderen te besteden, wat kunnen we van elkaar leren om deze groep tebinden, boeien en verrassen? Met Menno de Bree en Piet Hein Peters.  

Menno de Bree studeerde filosofie en werkte als bedrijfsethicus bij Heineken en Nyenrode. Op ditmoment doceert hij ethiek en filosofie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen, waarvoor hij meerdere studentenprijzen ontving. In zijn bijdrage gaat De Bree in op de filosofie van het vrijwilligerswerk.

Leden kunnen zich hier aanmelden voor zowel de ALV als de klantenmiddag. Graag voor 31 maart! De stukken voor de ALV worden per mail verzonden.

Best practice - VIP middagen - ZorgAccent

Met VIP-aanpak van vrijwilligers heeft ZorgAccent goud in handen

De huidige samenleving kan niet zonder vrijwilligers. Zo ook ZorgAccent niet. Want ga er maar eens aan staan: 80 zorgteams, verdeeld over woon-zorg locaties intramuraal, wijkteams en dagbestedingen. Dit betekent dat je naast ruim 2.000 medewerkers ook 1.250 vrijwilligers nodig hebt. En die krijgen bij ZorgAccent de waardering die ze verdienen, wat resulteert in vrijwilligers die zich heel erg betrokken voelen bij de organisatie. Die uit de VIP-middagen inspiratie, waardering, kennis en ideeën halen die ze vervolgens weer inzetten in hun vrijwilligerswerk.

Ook ZorgAccent heeft hier baat bij doordat de vrijwilligers hiermee in staat gesteld worden hun werk nog beter te doen. En hoe fijn is het om als bewoner ondersteund te worden door een enthousiast en deskundig iemand. Het ontlast daarnaast de mantelzorg en familie die met eigen ogen ziet dat de bewoner in goede handen is en een stukje van de zorg met een gerust hart over kan dragen.

Het geeft ook Dianne de Graaf, als coördinator vrijwilligerswerk werkzaam bij ZorgAccent de voldoening waarnaar ze zoekt. “Als het lukt om samen de zorg voor bewoners nog beter in te vullen, dan geeft mij dat zoveel energie. Verschillende personen en rollen maken het werk uitdagend. Optimale zorg valt of staat bij het kunnen geven van persoonlijke aandacht. En juist hier spelen de vrijwilligers een cruciale rol. Het is dus heel logisch en terecht dat we VIP-middagen voor hen organiseren”.

Best_Practice_-_VIP_middagen_-_ZorgAccent_-_Dianne_de_Graaf.pdf

Flyer_-_ZorgAccent_-_Met_VIP_aanpak_heeft_ZorgAccent_goud_in_handen.pdf

pdf20_-_ZorgAccent_-_Uitnodiging_vrijwilligers_VIP_middag.pdf

pdf21_-_ZorgAccent_-_Voorbeeld_draaiboek_VIP_middagen.pdf

pdf22_-_ZorgAccent_-_Wervingsfolder_vrijwilligers.pdf

pdf23_-_ZorgAccent_-_werving_nieuwe_vrijwilligers.pdf

pdf24_-_ZorgAccent_Strategische_Visie.pdf

pdf25_-_ZorgAccent_-_Visie_en_Mantelzorgbeleid.pdf

pdf26_-_ZorgAccent_-_Visie_en_vrijwilligersbeleid.pdf

pdf27_-_ZorgAccent_-_Klachtenregeling.pdf

pdf28_-_ZorgAccent_-_Klachtenbehandeling_vrijwilligers.pdf

pdf29_-_ZorgAccent_-_Vrijwilligersovereenkomst.pdf

pdf30_-_ZorgAccent_Registratie_en_hantering_gegevens_vrijwilligers.pdf

Best practice - Jong geleerd - Zorggroep Liante

Jong geleerd, oud gedaan – hoe zorg je voor een win-win situatie?

“Ik had werkelijk waar nooit kunnen dromen dat de verbinding die we zochten tussen jongeren en ouderen in de praktijk zo’n succes zou worden. Hiermee maken we bij Zorggroep Liante onze naam meer dan waar, immers Liante betekent ‘bindmiddel”, vertelt Anja Betten – medewerker zorg & welzijn en coördinator vrijwilligerswerk.

“Jongeren zijn onze vrijwilligers van de toekomst. En de zorg draait tegenwoordig deels op vrijwilligers. Dit bracht mij door mijn betrokkenheid bij het Alzheimercafé op het idee om een samenwerking met een school te zoeken. Heel in het kort: VMBO examenkandidaten worden in kleine groepjes aan een cliënt gekoppeld met als opdracht hun levensverhaal op te tekenen. De resultaten: ouderen stellen zich open voor de jongeren en hebben plezier met hen aan de ene kant. Aan de andere kant leren de studenten niet alleen iets over vrijwilligerswerk, maar ook over zichzelf en het verleden. En zelfs onze zorgprofessionals waren verbaasd omdat ze door dit project zoveel leuke wetenswaardigheden hoorden over hun cliënten waardoor ook hun band met de cliënt verstevigde. Zelfs na afsluiting van dit project zijn er jongeren die de cliënt blijven bezoeken en dat vind niet alleen ik en iedereen bij Liante maar ook de school zó bijzonder…”

Best_Practice_-_Jong_Geleerd_-_Liante_-_Anja_Betten.pdf

Flyer_-_Liante_-_Jong_geleerd.pdf

pdf43_-_Liante_-_Projectomschrijving_Levensbeeld.pdf

pdf44_-_Liante_-_Project_Levensbeeld_-_info_voor_student.pdf

pdf46_-_Liante_-_Beleid_vrijwilligers.pdf

pdf47_-_Liante_-_Beleid_Mantelzorg.pdf

pdf48_-_Liante_-_Advies_rapport_vrijwilligers_-_Unipartners.pdf

Regionieuws

Categorie: Regionieuws

Vacatures

Categorie: Vacatures

Kalender

April 2019
M D W D V Z Z
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5